WAAROM GEN Z WIJN SKIPT

WAAROM GEN Z WIJN SKIPT

Jurre Keijzer

|

30 mei 2025

Er is paniek in de wijnwereld want de verkoopcijfers dalen onder jongeren, blijkt uit onderzoek van de RaboBank.

WAAROM GEN Z WIJN SKIPT

Er is paniek in de wijnwereld want de verkoopcijfers dalen onder jongeren, blijkt uit onderzoek van de RaboBank. Analisten wijzen naar nieuwe trends onder Gen Z, zoals nieuwsgierigheid naar een nuchter leventje. Maar misschien is het niet zozeer een bewuste keuze, als wel een lege bankrekening. Zal wijndrinken ooit uitsterven? 

 

Een glas financiële wanhoop 

Volgens Hart van Nederland blijkt dat slechts 49% van Gen Z’ers wekelijks of vaker drinkt. Dit klinkt hoog maar in vergelijking tot andere generaties zoals millenials (56 procent), Gen X (57 procent) en babyboomers (61 procent), is dit laag. Een goede wijn kost veel geld en jongeren betalen zich al scheel aan hun kamerhuur, het ov, collegegeld, therapie, Spotify en dat ene festival waar je moét zijn want anders krijg je FOMO. Wijn, met z’n decanterpretenties en tannines die je moet begrijpen, past daar niet tussen. Je koopt geen fles voor €12 als je bankrekening op €4,32 staat en de Jumbo huiswijn-aanbieding voelt als een gokverslaving. 

Geen zin in een kater 

Gen Z is wellness minded. Ze scrollen door reels over ayurveda, lopen hard en zijn opgegroeid met ouders die te veel Chardonnay dronken. Maar laten we niet doen alsof ze allemaal nuchter in het leven staan omdat ze de alcoholduivel willen bezweren. Ze zijn bang om domme dingen te doen voor een camera. Want één black-out en je komt een straat interviewer tegen en je gaat viraal.  

Keuzestress

Daarnaast heeft Gen Z meer variatie in drankopties, denk bijvoorbeeld aan non-alcoholische cocktail bars. Een cocktail heeft ook nog is de betere aesthetics voor op Insta. 

Maar de helft van de generatie Z heeft nog niet eens de wettelijke leeftijd om te drinken, voor de andere helft is wijn nog iets te spannend. Hierdoor hoeven ze niet te kiezen voor alcohol of gaan ze liever voor een zoeter drankje dan wijn. De meeste wijndrinkers nu zaten in die levensfase ook niet bepaald te wachten op wijn. 

Wijnmarketing

In plaats van de Gen Z de schuld te geven van de gebrekkige wijnverkoop, zou de marketing zich moeten richten op de mensen die nieuwsgierig zijn naar wijn en voldoende geld hebben om onze wijn te kopen. Oftewel generatie X en oudere millennials, zij die inmiddels de termen aards, droog en hou gelagerd begrijpen, of doen alsof. Dus wijnwereld: stop even met het TikTok-proof maken van terroir, en begin weer gewoon die 40-plussers te verleiden die al lang klaar zijn om hun kelder te vullen. Gen Z’ers worden tenslotte ooit ook veertig. 


Nieuwsgierig naar meer?

Bestel jouw exemplaar van Troebel! 160 pagina’s vol rauwe verhalen, eigenzinnige interviews en wijn zoals je ’m écht wil beleven.

CONTACT: MAIL@TROEBELMAGAZINE.NL


VOLG ONZE SOCIALE MEDIA


VOLG ONZE SOCIALE MEDIA CONTACT:
MAIL@TROEBELMAGAZINE.NL


VOLG ONZE SOCIALE MEDIA